Законопроект «Про внесення зміни до Податкового кодексу України (щодо звільнення від оподаткування податком на додану вартість операцій з ввезення та постачання лікарських засобів)»

19 Лютого 2015 12:12 Поділитися

Доопрацьований проект Закону України № 2151 в редакції від 12.03.2015 р.

ПОДАННЯ
проекту Закону України «Про внесення зміни до Податкового кодексу України (щодо звільнення від оподаткування податком на додану вартість операцій з ввезення та постачання лікарських засобів)»

Відповідно до частини першої статті 93 Конституції України, статті 12 Закону України «Про статус народного депутата України» в порядку законодавчої ініціативи вносимо на розгляд Верховної Ради України проект Закону України «Про внесення зміни до Податкового кодексу України (щодо звільнення від оподаткування податком на додану вартість операцій з ввезення та постачання лікарських засобів)»

Доповідати на пленарному засіданні буде народний депутат України Богомолець Ольга Вадимівна.

Додатки: проект Закону України на 1 арк.;

пояснювальна записка на 4 арк.;

порівняльна таблиця на 2 арк.;

проект Постанови Верховної Ради України на 1 арк.;

список авторів на 1 арк.;

копії зазначених матеріалів в електронному вигляді.

Народні депутати України
Богомолець О.В.
Сюмар В.П.
Іонова М.М.
Корчинська О.А.
Гопко Г.М.
Сисоєнко І.В.
Семенуха Р.С.

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту Закону України
Про внесення зміни до Податкового кодексу України (щодо звільнення від оподаткування податком на додану вартість операцій з ввезення та постачання лікарських засобів)»

1. Обґрунтування необхідності прийняття законопроекту

Право кожного на охорону здоров’я, медичну допомогу та медичне страхування встановлене частиною першою статті 49 Конституції України, а також закріплене в Законі України «Основи законодавства України про охорону здоров’я». Згідно з частиною 2 статті 49 Конституції України охорона здоров’я забезпечується державним фінансуванням відповідних соціально-економічних, медико-санітарних і оздоровчо-профілактичних програм. В рамках такого фінансування здійснюються, зокрема, закупівлі лікарських засобів, а отже одним із способів забезпечення конституційного права кожної людини на здоров’я є здійснення державних закупівель лікарських засобів.

Проблеми, які існують у сфері здійснення державних закупівель лікарських засобів, які особливо гостро постали протягом останніх років і проявилися у затягуванні процедур державних закупівель, високих цінах закуплених лікарських засобів, що зумовлено, зокрема, корупційними чинниками, вкрай негативно позначаються на реалізації права людини на охорону здоров’я, а тому створюють необхідність реформування сфери державних закупівель лікарських засобів та виробів медичного призначення.

Реформування цієї сфери пов’язане не лише із забезпеченням прозорості, спрощенням процедур державних закупівель, але й потребує суттєвих змін з точки зору порядку формування державного замовлення, повноцінного впровадження та дотримання принципів доказової медицини, системи стандартів у сфері охорони здоров’я та інше.

Оскільки державні закупівлі лікарських засобів повинні здійснюватись із дотриманням встановлених законодавством строків та є невідкладними, а на сьогоднішній день вже зрозуміло, що діюча система централізованих державних закупівель є неефективною та несе ризики обмеження доступу пацієнтів до життєво необхідних ліків, виникла необхідність запровадження тимчасового механізму (на період реформування цієї сфери) із залученням перевіреного світового досвіду здійснення закупівель лікарських засобів за бюджетні кошти.

Саме тому, на виконання положень, закріплених в п. 4.5. Коаліційної угоди Верховної Ради України VIII скликання від 21.11.2014, а також положень абзацу 18 пункту 8 Програми діяльності Кабінету Міністрів України, схваленої постановою Верховної Ради України від 11.12.2014 № 26-VIII, які передбачають необхідність усунення корупційних схем під час проведення тендерних закупівель в системі охорони здоров’я, передачу функції державних закупівель від Міністерства охорони здоров’я України, зокрема до міжнародних закупівельних організацій (2015 — 2016 роки), а також для зниження цін на лікарські засоби, що закуповуються за кошти державного бюджету, законопроектом пропонується внести зміни до деяких законодавчих актів України, що дозволить здійснювати закупівлю лікарських засобів із залученням міжнародних закупівельних організацій, які надають державам та іншим суб’єктам відповідні послуги (зокрема, Всесвітня організація охорони здоров’я (ВООЗ), Дитячий фонд Організації Об’єднаних Націй (ЮНІСЕФ)).

Такі міжнародні закупівельні організації мають багаторічний досвід реалізації проектів із здійснення закупівель товарів та послуг від імені окремих держав або організацій, крім того їх діяльність суворо регламентується з точки зору системи контролю, закупівельних процесів і процедур. Діяльність таких міжнародних закупівельних організацій підлягає регулярному аудиту, а вся інформація про результати такої діяльності є публічно доступною.

Світовий досвід вказує на те, що залучення міжнародних закупівельних організацій країнами, які не мають ефективно функціонуючої системи здійснення державних закупівель, до процесу закупівлі лікарських засобів за державні кошти забезпечує низку переваг як для пацієнтів, так і для галузі охорони здоров’я загалом, а також забезпечує значну економію бюджетних коштів. Зокрема, такими перевагами є:

Скорочення ланцюга поставки лікарських засобів (зокрема, багато лікарських засобів закуповуються міжнародними закупівельними організаціями за прямими договорами із виробниками, що дає можливість отримати оптимальну ціну та гарантії якості);

Забезпечення закупівель високоякісних лікарських засобів завдяки суворим вимогам, які ставляться до лікарських засобів;

Забезпечення швидкості закупівель завдяки закупівлям від прекваліфікованих міжнародними закупівельними організаціями постачальників (тобто постачальників, які перевірені міжнародною закупівельною організацією на предмет фінансової спроможності, а також дотримання етичних вимог та норм застосовного законодавства);

Усунення корупційних ризиків, пов’язаних з проведенням державних закупівель лікарських засобів Міністерством охорони здоров’я України;

Проведення закупівель відповідно до прозорих та відкритих правил та процедур міжнародних закупівельних організацій;

Можливість закупівлі лікарських засобів за низькими цінами

завдяки великим обсягам закупівель, що здійснюються міжнародними закупівельними організаціями, а також завдяки укладенню міжнародними закупівельними організаціями довгострокових рамкових договорів з постачальниками.

Успішний досвід застосування механізму залучення міжнародних закупівельних організацій до закупівель лікарських засобів за державні кошти демонструється прикладами таких країн із перехідною економікою як Молдова, Азербайджан, Вірменія, Грузія, а також низки держав Африки, Азії та Південної Америки. Завдяки застосуванню такого механізму зазначені країни забезпечили своєчасність поставок ефективних, безпечних та якісних лікарських засобів, а також економію бюджетних коштів на закупівлю лікарських засобів до 30%.

Механізм залучення міжнародних закупівельних організацій до закупівель лікарських засобів за державні кошти дозволить реалізувати положення Угоди про Асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами — членами, з іншої сторони, зокрема, в частині встановлення організаційної структури та механізмів, необхідних для належного функціонування системи державних закупівель та реалізації відповідних принципів, зокрема, недискримінації, рівного ставлення, прозорості та пропорційності. Застосування ефективних та справедливих механізмів відбору постачальників відповідними міжнародними закупівельними організаціями забезпечуватиме реалізацію принципів і положень Угоди про заснування Світової організації торгівлі, зокрема, в частині принципів недискримінації постачальників.

2. Цілі і завдання прийняття законопроекту

Цей проект Закону розроблений з метою забезпечення можливості здійснювати закупівлі лікарських засобів за кошти державного бюджету із залученням міжнародних закупівельних організацій, які надають державам та іншим суб’єктам послуги із здійснення закупівель лікарських засобів з метою застосування прозорих закупівельних процедур та економії бюджетних коштів, що дозволить забезпечити пацієнтів України життєво необхідними ефективними, безпечними та якісними лікарськими засобами.

3. Загальна характеристика й основні положення законопроекту

Законопроектом передбачається внести зміну до Податкового кодексу України яка передбачатиме звільнення операцій з ввезення та постачання лікарських засобів, що закуповуватимуться міжнародними закупівельними організаціями, від сплати податку на додану вартість, та дозволять знизити вартість таких лікарських засобів і забезпечити доступ до життєво необхідних лікарських засобів більшій кількості пацієнтів.

4. Стан нормативно-правової бази у даній сфері правового регулювання

Законодавчі акти, які стосуються цієї сфери: Податковий кодекс України.

5. Фінансово-економічне обґрунтування законопроекту

Прийняття законопроекту не потребує виділення додаткових коштів із Державного бюджету України.

Прийняття законопроекту, з одного боку, призведе до недоотримання Державним бюджетом України 7% ПДВ з постачання та ввезення лікарських засобів, які закуповуватимуться із залученням міжнародних закупівельних організацій на виконання угод щодо закупівлі із центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я. З іншого боку, знизяться й бюджетні витрати на відповідний розмір зазначеного ПДВ, оскільки звільнення від ПДВ застосовуватиметься лише відносно тих лікарських засобів, які закуповуватимуться за рахунок бюджетних коштів згідно з Законом.

6. Прогноз соціально-економічних та інших наслідків прийняття законопроекту

Прийняття цього законопроекту дозволить усунути корупційні ризики при здійсненні закупівель лікарських засобів за кошти державного бюджету, забезпечити своєчасність та прогнозованість постачання лікарських засобів в заклади охорони здоров’я, знизити ціни на лікарські засоби, що закуповуються за кошти державного бюджету, розширити доступ пацієнтів України до найбільш ефективних, якісних та безпечних лікарських засобів.

Народні депутати України
Богомолець О.В.
Сюмар В.П.
Іонова М.М.
Корчинська О.А.
Гопко Г.М.
Сисоєнко І.В.
Семенуха Р.С.

Проект

Реєстр. № 2151 від 17.02.2015 р.

вноситься народними депутатами України

Богомолець О.В.

Сюмар В.П.

Іонова М.М.

Корчинська О.А.

Гопко Г.М.

Сисоєнко І.В.

Семенуха Р.С.

ЗАКОН УКРАЇНИ
Про внесення зміни
до Податкового кодексу України
(щодо звільнення від оподаткування податком на додану вартість операцій з ввезення та постачання лікарських засобів)

Верховна Рада України постановляє:

1. Пункт 197.1 статті 197 Податкового кодексу України (Відомості Верховної Ради України, 2011 р., № 13, / № 13-14, № 15-16, № 17 /, ст. 112) доповнити підпунктом тридцять другим такого змісту:

«197.1.32. постачання лікарських засобів, внесених до Державного реєстру лікарських засобів, на підставі договорів, укладених між постачальниками таких лікарських засобів та міжнародними закупівельними організаціями, за визначенням, наведеним у Законі України «Про здійснення державних закупівель», якщо такі договори між постачальниками та міжнародними закупівельними організаціями укладені на виконання угоди щодо закупівлі між центральним органом виконавчої влади України, що реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, та відповідною міжнародною закупівельною організацією.»

2. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування.

Голова Верховної Ради України

ПОРІВНЯЛЬНА ТАБЛИЦЯ
до проекту Закону України
«Про внесення зміни
до Податкового кодексу України
(щодо звільнення від оподаткування податком на додану вартість операцій з ввезення та постачання лікарських засобів)»

Зміст положення (норми) чинного законодавства Зміст відповідного положення (норми) проекту акта
Стаття 197. Операції, звільнені від оподаткування197.1. Звільняються від оподаткування операції з:…197.1.31. створення, постачання, просування, реставрація і розповсюдження національного культурного продукту в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Стаття 197. Операції, звільнені від оподаткування197.1. Звільняються від оподаткування операції з:…197.1.31. створення, постачання, просування, реставрація і розповсюдження національного культурного продукту в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України;
197.1.32. постачання лікарських засобів, внесених до Державного реєстру лікарських засобів, на підставі договорів, укладених між постачальниками таких лікарських засобів та міжнародними закупівельними організаціями, за визначенням, наведеним у Законі України «Про здійснення державних закупівель», якщо такі договори між постачальниками та міжнародними закупівельними організаціями укладені на виконання угоди щодо закупівлі між центральним органом виконавчої влади України, що реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, та відповідною міжнародною закупівельною організацією.

 

Народні депутати України
Богомолець О.В.
Сюмар В.П.
Іонова М.М.
Корчинська О.А.
Гопко Г.М.
Сисоєнко І.В.
Семенуха Р.С.
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті