Нагадаємо, що 11 лютого 2015 р. О. Квіташвілі та П. Беллі підписали угоду між Україною та Міжнародним банком реконструкції та розвитку щодо впровадження в Україні проекту «Поліпшення охорони здоров’я на службі людей» (далі — проекту), у рамках якої наша держава отримає близько 215 млн дол. В ній чітко визначено показники ефективності проекту, порядок проведення фінансового моніторингу, стандарти й терміни аудиту, запобіжні заходи, пов’язані з екологічними та соціальними ризиками.
Метою проекту є розвиток медичної інфраструктури та підвищення якості послуг у 8 областях України. Зокрема, йдеться про інвестиції, спрямовані на впровадження нового фінансового механізму для медичних закладів, удосконалення первинної медико-санітарної допомоги, поліпшення профілактичних заходів, раннє виявлення та лікування серцево-судинних і онкологічних захворювань. Його реалізація розрахована на 5 років та має обсяг фінансування в 261 млн дол., з яких близько 215 млн дол. надається Світовим банком. Старт проекту заплановано на 1 червня 2015 р.
Під час брифінгу Чімяо Фан повідомив, що 4 березня 2015 р. у Вашингтоні Рада директорів Світового банку затвердила рішення про надання Україні позики в розмірі майже 215 млн дол. на проект «Поліпшення охорони здоров’я на службі людей», який спрямований на пришвидшення процесу реформування системи охорони здоров`я в державі, поліпшення якості та ефективності медичних послуг, які надаються громадянам. Він також підкреслив, що це перша у цьому році позика, яку Світовий банк надав країнам світу.
«Сьогодні Україна стикається з безпрецедентними викликами, тому навіть в умовах світової фінансової кризи Рада директорів Світового банку прийняла рішення про надання їй фінансової допомоги задля просування ефективних реформ. Цей новий проект є частиною загальної допомоги Україні, про яку група Світового банку оголосила в лютому поточного року. Планується, що допомогу в розмірі до 2 млрд дол. буде надано до кінця 2015 р., — зазначив Ч. Фан. — Залучена позика, яка має пришвидшити процес реформування української медицини, розрахована на 18 років під 1,42% річних, з 5-річним пільговим періодом».
Він також закликав ЗМІ та громадськість здійснювати моніторинг реалізації цього проекту, у тому числі слідкувати, щоб витрачання коштів здійснювалося згідно з їх цільовим призначенням, задля поліпшення ситуації в Україні.
Олександр Квіташвілі зазначив, що Світовий банк — це організація, яка підтримує реформи в державах під час перехідного періоду, до того ж країни пострадянського простору, які отримували його підтримку, змогли впоратися з таким тяжким завданням, як реформування системи охорони здоров`я, тому отримання допомоги від цієї організації є наразі дуже важливим для України.
Міністр охорони здоров`я висловив сподівання, що компоненти, закладені в проекті, стануть локомотивом української медичної реформи, що дасть можливість уже в поточному році зробити потужний старт в перетворенні галузі.
Він також подякував особисто Ч. Фан та П. Беллі за те, що в стислі терміни вдалося підготувати необхідні документи для остаточного прийняття рішення щодо узгодження проекту Радою директорів Світового банку. «Ми цінуємо підтримку Світового банку у складні для України часи задля підтримки реформи національної медицини та з нетерпінням чекаємо на старт проекту, аби населення України отримало реальний ефект від його впровадження», — зазначив О. Квіташвілі.
Паоло Беллі зазначив: «Оскільки проект передбачає поліпшення якості та ефективності медичних послуг, було вирішено сконцентрувати увагу на 2 основних «вбивцях» — серцево-судинних та онкологічних захворюваннях, на які припадає близько 80% усіх летальних випадків в Україні».
Він також відзначив, що цей проект має 2 основні компоненти: перший з них передбачає удосконалення надання медичних послуг населенню у 8 областях України, другий — роботу Міністерства охорони здоров`я (МОЗ) за такими напрямками, як фінансування системи охорони здоров`я, розбудова її потужностей, запровадження електронної системи охорони здоров`я та інформаційних систем, а також проведення інформаційно-просвітницької роботи, спрямованої на розтлумачення основних факторів ризику розвитку серцево-судинних та онкологічних патологій з метою їх профілактики. Також передбачено й окремий компонент для управління проектом, його моніторингу та оцінювання.
Таким чином, фахівці Світового банку сподіваються, що ця нова інвестиція допоможе забезпечити відповідну якість надання медичних послуг в Україні та їх доступність, ефективне використання коштів у системі охорони здоров’я, а реалізація проекту пройде відкрито, під чітким громадським та медійним контролем.
Слід зазначити, що передумовами до ідеї реалізації проекту стали низький рівень здоров`я населення України, зниження очікуваної тривалості життя, недостатнє реформування системи охорони здоров`я, недостатній рівень економічних можливостей держави, а отже, фінансування медичної галузі загалом, а також те, що провідною причиною захворюваності та смертності населення в нашій країні є неінфекційні захворювання, серед яких серцево-судинні хвороби та онкопатології.
Проект, на який було надано позику від Світового банку, складається з 3 компонентів.
Компонент 1. Удосконалення надання послуг на місцевому рівні («Фінансування обласних субпроектів»), який складається з 8 субпроектів у 8 обраних областях України: Вінницькій, Волинській, Дніпропетровській, Закарпатській, Запорізькій, Львівській, Одеській, Полтавській, Рівненській. За рахунок коштів позики Світового банку ці регіони матимуть проектний бюджет до 41 млн дол. на область разом з додатковими коштами (принаймні 10%), що надаватимуться місцевою владою.
Субпроекти включатимуть заходи, спрямовані на поліпшення медико-санітарної допомоги; боротьбу із серцево-судинними захворюваннями на рівні первинної, вторинної та третинної ланки; ранню діагностику онкологічних патологій; покращення та раціоналізацію системи надання медичних послуг населенню. У рамках компоненту є 4 підпроекти, які передбачають реконструкцію об’єктів первинної медичної допомоги в Дніпропетровській, Волинській та Рівненській обл. та будівництво нової клініки у Вінницькій обл.
Як результат, очікується, що відібрані області збільшать масштаби та удосконалять програми з профілактики, раннього виявлення та лікування серцево-судинних захворювань та раку, а також модернізують окремі лікарняні послуги. На додаток до інвестицій в обладнання у цих регіонах має бути розроблено системи забезпечення якості послуг у рамках лікарень та центрів первинної медико-санітарної допомоги, стандартизовані маршрути пацієнтів та протоколи лікування серцево-судинних захворювань та онкопатологій. Також слід підвищити рівень знань та навичок медичного персоналу, провести пілотування інноваційних моделей надання первинної допомоги з виходом на цільові групи населення поза межами лікувальних закладів. Зрештою, має бути розширено поінформованість громадськості щодо головних факторів ризику та методів профілактики серцево-судинних захворювання та раку.
Компонент 2. Зміцнення урядування МОЗ. Цей компонент впроваджуватиметься Міністерством та передбачає роботу за такими тематичними напрямками, як:
- реформування фінансування системи охорони здоров`я. У рамках проекту слід провести пілотування нової системи фінансування лікарень на основі діагностично споріднених груп. Діагностично споріднені групи — подібні за етіологією й патогенезом групи захворювань та станів, щодо яких проводяться подібні діагностичні дослідження й медичні втручання та які мають спільну середню ресурсоємність Таке нововведення покликане мотивувати заклади охорони здоров’я надавати пацієнтам медичну допомогу в результативний та економічно ефективний спосіб, а також без надмірного використання ресурсів;
- запровадження електронної системи охорони здоров`я, яка має сприяти наявності надійної й точної медичної інформації на всіх рівнях, а також курування МОЗ розвитку такої системи. У рамках проекту має бути впроваджено стратегію електронної системи охорони здоров`я та план заходів щодо її реалізації;
- громадське здоров`я. У межах проекту необхідно підготувати нову стратегію та план дій для розвитку послуг громадського здоров`я, включно зі стимулюванням заходів первинної профілактики, а також надати підтримку пілотуванню конкретних ініціатив з первинної профілактики через зміцнення груп пацієнтів та фінансування соціальних кампаній та інших ініціатив проти паління та надмірного споживання алкоголю. Крім того, інвестиції в рамках реалізації заходів з громадського здоров`я мають допомогти розбудувати систему епідеміологічного нагляду за неінфекційними захворюваннями. Як очікується, це також дозволить підвищити рівень поінформованості щодо способів профілактики серед відповідних груп населення;
- інформація і комунікація. Мета субкомпоненту полягає в підвищенні впевненості українських громадян у державній системі медичних послуг через подання повної, об’єктивної і вчасної інформації про хід та результати реформування галузі охорони здоров`я, на чому й базується проект. Окрім цього, цей субкомпонент має на меті надання громадянам майданчиків для висловлення критичних зауважень та долучення до поліпшення існуючих послуг;
- розбудова можливостей. У рамках субкомпоненту має бути організовано й проведено навчальні заходи з удосконалення управління медичними послугами. Передбачається підтримка областей у виконанні проекту через поїздки на місця та проведення семінарів для відслідковування поступу в реалізації проекту.
Компонент 3. Управління проектом та моніторинг і оцінювання. У рамках цього компоненту фінансуватиметься Група консультаційної підтримки проекту національного рівня, яка відповідатиме за нагляд та оцінювання. Крім того, будуть фінансуватися заходи з моніторингу, які проводитимуться за допомогою збору та аналізу додаткових даних. Компонент включає 2 субкомпоненти:
- управління проектом. Один раз на рік силами залученого підрядника, який обиратиметься за процедурою конкурсних торгів, буде проводитися фінансовий та економічний аудит проекту: виявлення відхилень від бюджету закупівель, порушень бюджетного законодавства, у бухгалтерському обліку, фінансовій звітності тощо.
- моніторинг і оцінювання. Заходи, які будуть реалізовуватися за цим субкомпонентом, доповнюватимуть офіційні статистичні дані відомостями спеціальних досліджень з метою визначення базових значень, відстеження поступу в реалізації проекту та досягнутих результатів; здійснюватиметься валідація наявних офіційних статистичних даних шляхом проведення спеціальних вибіркових перевірок медичних карток; оцінюватиметься інституційна спроможність здійснювати моніторинг діяльності системи та посилювати потенціал у сфері використання даних з метою прийняття рішень на різних рівнях державного управління та серед неурядових зацікавлених сторін.
Очікується, що впровадження проекту допоможе поліпшити невідкладну медичну допомогу, привести нормативно-правові акти в сфері охорони здоров`я у відповідність з кращими світовими практиками, що сприятиме підвищенню ефективності системи охорони здоров`я в Україні і в цілому дозволить пришвидшити процес реформування галузі.
фото Сергія Бека
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим