Нова організація охорони здоров’я від Валерія Кондрука, або Які зміни чекають на українців

Президент компанії «Фармпланета» та член ради директорів Спілки українських підприємців (СУП) Валерій Кондрук розробив Концепцію нової організації охорони здоров’я в Україні, яка має назву «Модель 5». Її назва вказує на те, що модель не повторює жодної з існуючих у світі моделей (а їх всього 4, включаючи модель Семашка, яка існує в Україні з радянських часів), а є окремою, п’ятою моделлю, розробленою з урахуванням сучасного стану економіки та медичної галузі в Україні. Після обговорення та отримання оцінки експертів Концепція буде представлена Уряду. Ми поспілкувалися з автором Концепції та попросили прокоментувати цей документ.
105235— Валерію Петровичу, розкажіть, будь-ласка, що підштовхнуло Вас створити свою модель організації охорони здоров’я, адже відомо, що поряд із запропонованою Вами Концепцією існує ряд інших, розроблених свого часу Міністерством охорони здоров’я України?

— Насправді зараз існує вже 5 різних Концепцій реформування медицини, одна з них, як ви зазначили, — розроблена Міністерством охорони здоров’я. Це тому, що медична галузь не реформувалася з радянських часів, хоча запит на ці реформи у суспільстві великий: у тому вигляді, в якому медицина існує зараз, — вона не має перебувати, і це очевидно. Навіть самі ­пацієнти вимагають зробити такі зміни, які б ­допомогли перевести начебто «безкоштовну» медицину у більш цивілізоване русло.

Над створенням моделі я думав давно, адже більше 20 років займаюся фармацевтичним бізнесом, а також 5 років працював заступником голови обласної адміністрації з гуманітарних питань, впроваджував на Київщині сімейну медицину. Були гарні результати впровадження пілотних програм по області, я добре вивчив цей бік організації охорони здоров’я і включив ­здобутки до своєї концепції.

Безпосереднім поштовхом остаточно оформити та представити свою концепцію була поява 14.07.2016 р. у Верховній Раді України проекту Закону України «Про загальнообов’язкове соціальне медичне страхування», який передбачає витрачання коштів держбюджету на надання медичних послуг населенню через приватні страхові компанії. Згідно із законом буде впроваджено Гарантійний фонд — якщо бюджетні гроші у приватній компанії «несподівано» зникнуть. Що це означає? Платники податків платитимуть двічі — один раз через Фонд медичного страхування для утримання за бюджетні гроші приватних страхових компаній, а вдруге — за фінансування медичних послуг через Фонд гарантування, бо державних грошей у приватних фондах на самі медичні послуги швидше за все не вистачить.

— Чим принципово відрізняється запропонована Вами Концепція від інших?

— Модель, яку я пропоную, дає відповіді на запитання, як ефективніше витрачати кошти платників податків, але в той же час гарантовано і безкоштовно надавати їм якісні медичні послуги. Я детально не вивчав усі запропоновані Концепції, але точно знаю, що в тій Концепції, яка зараз лежить на розгляді в Міністерстві, — більшість ідей співпадають. Адже що потрібно зробити — більш-менш очевидно для багатьох. А ось як це зробити — на це відповіді немає, можливо саме тому Концепція, яка була розроблена Міністерством, досі не прийнята. І, на мою думку, ще не скоро буде прийнята.

Основна ідея Концепції нової організації охорони здоров’я «Модель 5» — це впровадження Обов’язкового державного страхування за рахунок цільового призначення частини податку (без збільшення податкового навантаження) на отримання безкоштовних медичних послуг, які гарантовані Конституцією кожному громадянину. За новою моделлю, якщо пацієнт звернувся за медичною послугою, яка йому потрібна, виходячи з його об’єктивного стану (так зване настання страхового випадку) і лікування такого стану гарантоване законом згідно з переліком станів (страхових випадків), пацієнт отримає стандартне, передбачене протоколом лікування, незалежно від свого соціального стану. Усі додаткові послуги — за офіційно встановленими прейскурантами — оплачуються додатково або за рахунок добровільного страхування, або ж за рахунок особистих коштів чи пожертв (Рис. 1).

Рис. 1
Печать

Модель також передбачає, що той же обсяг бюджетного фінансування охорони здоров’я, який зараз витрачається з різних бюджетів на малоефективне утримання ліжко-місць, слід спрямувати на оплату медичним закладам і лікарям за конкретно надані медичні послуги згідно з гарантованим законом переліком медичних послуг, які надаються будь-якому громадянину за фактом звернення за такою послугою до лікаря (незалежно від його соціального статусу). Якщо когось цікавитиме більший обсяг послуги (краща палата, інші ліки та ін.), ніж той, що гарантований законом, він зможе додатково офіційно оплатити такі послуги з інших джерел — добровільне медичне страхування, особисті доходи.

Та соціальна нерівність, яка існує зараз, коли «ліжко-місця» утримуються нібито для всіх, але одним пацієнтам на цих ліжко-місцях надаються якісні послуги та ліки, придбані за бюджетні кошти, а іншим пропонують принести все своє — від простирадла до зеленки — за «Моделлю 5» буде усунута.

— Яким чином Ви пропонуєте запровадити обов’язкове державне медичне страхування всіх громадян України у рамках Концепції?

— Обов’язкове державне медичне страхування усіх громадян України відбувається за рахунок трансформації податку на доходи фізичних осіб у збір на обов’язкове державне медичне страхування без зміни існуючих ставок і бази оподаткування (без збільшення податкового навантаження!). При цьому «Модель 5» не передбачає запровадження будь-яких додаткових зборів на загальнодержавне обов’язкове страхування — отже, податкове навантаження на платників податків із запровадженням такого страхування не зміниться. Концепція пропонує лише змінити назву — збором на обов’язкове державне медичне страхування пропонується назвати податок на доходи фізичних осіб з тією ж базою і ставками оподаткування та гарантією закону, що сума таких витрат через Фонд не може бути меншою, ніж витрати Державного та усіх місцевих бюджетів на охорону здоров’я на рік, що передує запровадженню обов’язкового державного медичного страхування з повним урахуванням інфляції.

При цьому впровадження Концепції неможливе без встановлення гарантованого переліку та кількості медичних послуг, які кожен громадянин України може отримати за рахунок бюджетного фінансування через Фонд обов’язкового державного медичного страхування. Також встановлюється гарантований законом обсяг фінансування через Фонд обов’язкового державного медичного страхування — не нижче усіх витрат із Державного і місцевих бюджетів України на охорону здоров’я за рік, що передує введенню «Моделі 5» із урахуванням інфляції у повному її обсязі. Усі державні і комунальні заклади охорони здоров’я мають бути переведені з бюджетного фінансування закладу (ліжко-місця) на бюджетне фінансування через Фонд обов’язкового державного медичного страхування кожної конкретної наданої пацієнту послуги із гарантованого законом переліку і обсягу таких послуг.

Також передбачається офіційне встановлення можливості оплати пацієнтом особистими коштами та коштами недержавного медичного страхування медичних послуг понад гарантований законом перелік і обсяг таких послуг (Рис. 2).

Рис. 2
Печать
— Як Ви пропонуєте реалізовувати чотири­рівневу систему організації охорони здоров’я в Україні?

— Згідно з Концепцією впроваджуються гарантії невтручання «політики» у професійну діяльність із організації охорони здоров’я. Я пропоную реалізувати це шляхом посилення самоврядування в медичних закладах на усіх рівнях.

Зокрема, «Модель 5» передбачає, що органи державної влади не мають жодного впливу на кадрові рішення в медичних закладах, що надають медичні послуги, на жодному з трьох рівнів — первинному, вторинному (госпітальні округи), третинному (високоспеціалізована медицина). Усі кадрові призначення в закладах охорони здоров’я комунальної і державної власно­сті та установах, що координують надання медичних послуг первинного, вторинного і третинного рівня, базуються на обранні на загальних виборах головних лікарів госпітальних округів і рад госпітальних округів (Рис. 3). За участю цих органів відбувається призначення на прозорих конкур­сних засадах головних лікарів усіх закладів охорони здоров’я первинного і вторинного рівня. Вища лікарська рада, яка складається із обраних на загальних виборах головних лікарів госпітальних округів, приймає на роботу на прозорих конкурсних засадах головного лікаря України — заступника міністра охорони здоров’я України за посадою. Головний лікар України координує роботу з надання медичних послуг третинного рівня та бере участь у конкурсному призначенні голов­них лікарів медичних закладів третинного рівня. Будь-яке адміністративне підпорядкування голов­них лікарів відсутнє. Звільнити достроково обраного чи призначеного на 5 років на конкурсних засадах може лише суд за поданням дисциплінарної комісії лікарів відповідного рівня або державного звинувачення у кримінальній справі.

Рис. 3
Печать

 

— А якою залишається роль Міністерства охорони здоров’я, якщо воно не впливатиме на кадрові рішення в системі надання медичних послуг?

— Міністерство здійснює державну політику в охороні здоров’я; організовує систему навчання, підвищення кваліфікації, атестації медичних працівників та організаторів охорони здоров’я; координує наукові дослідження (розміщує держзамовлення на наукові дослідження); координує розробку економічно обґрунтованих цін на медичні послуги; координує встановлення державних стандартів якості медичних послуг та конт­роль за їх дотриманням; координує розробку протоколів лікування та контроль за їх дотриманням.

— Модель 5 пропонує запровадження бюджетної оплати медичних послуг. Хто визначатиме перелік медичних послуг і як розраховуватиметься їх вартість?

— Пакет гарантованих медичних послуг вже розробляється Міністерством охорони здоров’я. Що мені відомо, що він буде поширюватися на усіх громадян без винятку і буде включати: первинну медичну допомогу, екстрену медичну допомогу, основні види спеціалізованих амбулаторних послуг та планової стаціонарної допомоги за направленням, а також чіткий перелік ліків. Послуги, що не увійдуть в цей пакет, будуть мати назву «частково гарантований пакет» і передбачатимуть можливість співфінансування з боку пацієнта або повну сплату послуги пацієнтом. Але ще одна позначка, яку не всі помічають, — гарантований пакет медичних послуг буде враховувати економічний стан країни та розширюватися або звужуватися, зважаючи на цей економічний стан, і переглядатися раз на рік Парламентом. Оскільки зараз бюджет використовується неефективно, це бездонна діжка, тому що ніхто ніколи не рахував вартість медичних послуг у колишньому СРСР і в Україні з тих самих часів — тож мені здається, що перш за все слід визначитися з вартістю послуг, встановити сітку тарифів, а вже потім розробляти та впроваджувати гарантований пакет медичних послуг. А поки ми не зможемо планувати бюджет, то перелік цих послуг буде дуже вузьким або ми знову не будемо вписуватися в бюджет.

— Концепція запроваджує обов’язкове щорічне профілактичне медичне обстеження із застосуванням санкцій до пацієнта, який від такого обстеження відмовився, та до лікаря, який провів обстеження неякісно. Яким чином визначатиметься якість проведення лікарем обстеження і які санкції застосовуватимуться до обох сторін?

— Одна з причин високої смертності в Украї­ні — це пізня діагностика та виявлення хвороб. У всьому світі профілактика, пропагування здорового способу життя не лише впливають на якість життя кожного окремого громадянина і допомагають виявити хвороби на ранніх стадіях, а ще, як би цинічно це не звучало, допомагають зекономити бюджетні кошти. Тому що коштів на операції витрачається набагато більше, ніж на профілактичний огляд та надання первинної медичної допомоги при ранньому виявленні хвороби.

Тому Концепція передбачає обов’язкове профілактичне обстеження і санкції у разі, якщо пацієнт нехтував профілактичним оглядом. Так, згідно з Концепцією, пацієнт, який звернувся за вторинною медичною допомогою більше ніж через 15 міс після останнього обов’язкового профілактичного огляду, втрачає право на послуги з надання медичної допомоги вторинного і третинного рівня з відшкодуванням вартості за рахунок обов’язкового державного медичного страхування і покриває такі витрати за власний рахунок.

Для того щоб застосувати санкції до лікаря, необхідно прийняти та затвердити стандарти профілактичного огляду, що в нього обов’язково має входити, та дорожню карту — куди пацієнту слід іти, який огляд проходити, консультації яких спеціалістів потрібно отримати.

— Відомо, що наразі проект Концепції розміщено для ознайомлення на сайті Спілки українських підприємців. Чи надходили вже пропозиції до запропонованої Вами моделі системи охорони здоров’я, і які подальші кроки Ви плануєте робити для просування «Моделі Кондрука»?

— Зараз я запросив до обговорення експертів у цій сфері, і Концепція з урахуванням за­уважень буде представлена Уряду. Насправді для того, щоб прийняти будь-яку концепцію, в нашій країні на сьогодні потрібно лише одне — політична воля. Без політичної волі я б не радив приймати ані мою, ані будь-яку іншу Концепцію, тому що це буде видимість реформ, яка залишить після себе гіркий осад розчарування у суспільства. Тому для мене особисто не має значення, чия Концепція буде прийнята, як я говорив, у своїй основі вони дуже схожі, і можна розглянути всі, взяти кращі ідеї й об’єднати в одну. Я в будь-якому випадку готовий допомагати, якщо буде щось від мене залежати. Але без політичної волі реформи неможливі в принципі.

— Що потрібно, щоб Вашу концепцію впровадити у життя?

— Впровадження «Моделі 5» не потребує додаткових витрат, за винятком коштів на створення системи централізованого обліку застрахованих осіб та обліку оплати медичних послуг за кошти Фонду обов’язкового державного медичного страхування. Такі (порівняно незначні) кошти можуть бути передбачені бюджетом або отримані у вигляді грантів технічної допомоги від країн-донорів, чи позичені у Світового банку або Європейського банку реконструкції і розвитку.

«Модель 5» розроблена на засадах статті 49 Конституції України, і її впровадження потребує змін лише на рівні законів.

За наявності політичної волі впровадження Концепції можна здійснити за 10–12 міс. Найбільше часу може зайняти внесення змін у законодавство.

— Чи знайдуться ті, хто може чинити перешкоди у разі запровадження «Моделі 5»? Кому це може бути невигідно?

— Точно можна спрогнозувати, що спротив упровадженню «Моделі 5» чинитимуть три основ­ні групи впливу: творці схеми з «відмивання» бюджетних коштів Фонду обов’язкового державного медичного страхування через приватні страхові компанії (схема запропонована проектом Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне медичне страхування в Україні», що зареєстрований у Верховній Раді України); ті, хто заробляє на продовженні агонії чинної неефективної системи охорони здоров’я, а також ті, хто проти бюджетного фінансування галузі охорони здоров’я як явища. Останнім можна нагадати, що з бюджетним фінансуванням медичних послуг змирилися навіть прихильники вільного ринку Великої Британії.

Валерій Кондрук,
президент компанії «Фармпланета»
та член ради директорів Спілки українських підприємців
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті