Бажаєте оприлюднити рекламний текст? Дайте-но почитати…

Одним із актуальних питань, які активно обговорюються на українському фармацевтичному ринку, є відповідність рекламних текстів властивостям і правилам застосування лікарських засобів, а також чинному національному законодавству та відповідним міжнародним стандартам. Цікавий спосіб врегулювання цієї проблеми обрали МОЗ України та Державний комітет України з питань технічного регулювання та споживчої політики (далі — Держспоживстандарт). Спільними зусиллями цих організацій створено Тимчасову відомчу комісію (далі — ТВК) із питань реклами медичної продукції та медичних послуг, перше засідання якої відбулося 25 квітня 2006 р. Кореспонденту «Щотижневика АПТЕКА» пощастило бути присутнім лише на презентаційній частині засідання (потім пресу попросили залишити засідання).

Про нормативно-правове підгрунтя створення ТВК нагадала присутнім Інна Демченко, перший заступник голови Державної служби лікарських засобів та виробів медичного призначення, член ТВК. Формування та основні принципи роботи ТВК передбачені спільним наказом МОЗ України та Держспоживстандарту від 21 березня 2006 р. № 139/84 («Щотижневик АПТЕКА» № 13 (534) від 3 квітня 2006 р.), виданого на виконання Законів України «Про безпечність та якість харчових продуктів» та «Про рекламу». Стратегічною метою практичного втілення ТВК ідей цього наказу є захист споживачів від невірної або некоректної за змістом рекламної інформації щодо тих чи інших лікарських засобів чи спеціальних харчових продуктів (далі — СХП).

Практичне обгрунтування створення цієї комісії було представлено в доповіді заступника міністра охорони здоров’я, співголови ТВК Валентина Снісаря. Він акцентував увагу присутніх на тому, що ТВК не лише розглядатиме та надаватиме рекомендації щодо змісту реклами лікарських засобів, виробів медичного призначення, СХП, лікувальної косметики тощо, але й аналізуватиме повідомлення про відповідні порушення у сфері рекламного законодавства з наступним інформуванням компетентних органів виконавчої влади. Згідно з інформацією, яку оприлюднив В. Снісарь, найпопулярнішим в Україні видом реклами лікарських засобів є теле- і радіореклама, друге місце посідає реклама препаратів у друкованих виданнях, а третє — зовнішня реклама фармацевтичної продукції: плакати, щити, транспаранти, пряма адресна реклама у вигляді тематичних листівок, буклетів, планшеток, пам’яток тощо. При цьому, як повідомив заступник міністра охорони здоров’я, більшість рекламних матеріалів не проходять процедуру погодження змісту з фахівцями МОЗ України та Держспоживстандарту. Саме тому, на думку В. Снісаря, близько 40% змісту відповідних рекламних матеріалів мають ознаки порушення чинного українського законодавства.

І. Демченко, серед іншого, висловила занепокоєність ситуацією, яка зараз склалася на українському рекламному ринку щодо фармацевтичної продукції. Вона зазначила, що порушення у цій царині можуть призвести до безконтрольного та нераціонального прийому пацієнтами лікарських засобів і, як результат, серйозних наслідків для здоров’я. Таким чином, на думку І. Демченко, справедливим буде висновок, що рекламування лікарських засобів є дуже відповідальним видом діяльності, оскільки її результати можуть безпосередньо впливати на здоров’я людей, які вживають ліки. Тим паче, що з різних причин чимало споживачів сприймають рекламу лікарських засобів як безпосереднє їх призначення, навіть не замислюючись над тим, що наслідки безконтрольного та нераціонального застосування препаратів можуть бути дуже серйозними.

Своє бачення вищезазначеної проблеми висловив Володимир Дрогомирецький, заступник голови Держспоживстандарту, член ТВК. Він зазначив, що на сьогодні корпоративна реклама лікарських засобів у ЗМІ стала для споживачів чи не головним інформаційним джерелом щодо принципів фармакотерапії. Тому впорядкування масивів медико-фармацевтичної реклами має, без перебільшення, соціальне значення. Щодо розвитку ситуації в цьому сегменті рекламного ринку, то, як повідомив В. Дрогомирецький, кількість відповідних порушень у 2005 р., виявлених Держспоживстандартом, зменшилась у порівнянні з позаминулим роком. Причиною поліпшення ситуації, на думку доповідача, стало взяття під окремий контроль територіальними управліннями з питань захисту прав споживачів відповідної діяльності операторів фармацевтичного та рекламного ринку. Як зазначив В. Дрогомирецький, подібна практика довела свою ефективність і повинна бути систематизованою. Водночас заступник голови Держспоживстандарту акцентував увагу присутніх на тому факті, що підходи з боку рекламодавців і рекламних агентств до промоції лікарських засобів, виробів медичного призначення та медичних послуг практично нічим не відрізняються від методик популяризації інших видів продукції на ринку України. Виправити ситуацію, на думку доповідача, може саме законодавчо прописана доцільність залучення фахівців системи охорони здоров’я до розробки та редагування відповідних рекламних матеріалів. На сьогодні подібна форма взаємодії налагоджена неналежно, тому В. Дрогомирецький переконаний, що створення ТВК є своєчасним та актуальним кроком. Як вважає доповідач, її діяльність буде корисною і для споживачів, і для операторів фармацевтичного та рекламного ринків.

Участь у першому засіданні ТВК взяли фахівці МОЗ, Держспоживстандарту, представники правоохоронних органів

Участь у першому засіданні ТВК взяли фахівці МОЗ, Держспоживстандарту, представники правоохоронних органів

Відповідаючи на запитання журналістів, І. Демченко прокоментувала явища, коли деякі медичні працівники під час виконання своїх професійних обов’язків займаються реалізацією певних груп лікарських засобів і СХП. Вона висловила думку, що врегулювати дане питання може розроблення та прийняття своєрідних кодексів честі медичних та фармацевтичних працівників, у яких категорично засуджувалася б подібна практика. Окрім того, МОЗ України планує подати до Верховної Ради проекти змін до галузевого законодавства, якими, зокрема, буде заборонено та встановлено міру відповідальності медичних працівників за незаконне розповсюдження фармацевтичної продукції.

Нашого кореспондента зацікавило, чи планується залучати до участі в роботі ТВК представників правоохоронних органів задля ефективнішого притягнення порушників законодавства в рекламній сфері не лише до адміністративної, але й кримінальної відповідальності, якщо їхні дії матимуть відповідний склад злочину. Відповідаючи на його запитання, І. Демченко зазначила, що за необхідності в якості експертів передбачено залучення фахівців МВС, СБУ чи органів прокуратури, адже їхні знання та досвід роботи можуть дійсно стати в нагоді при розгляді членами ТВК відповідних порушень. Водночас, Іван Усенко, заступник начальника департаменту Державної служби боротьби з економічною злочинністю МВС України, висловився за розробку більш чітких нормативно-правових критеріїв між адміністративною та кримінальною відповідальністю за відповідні порушення на фармацевтичному та рекламному ринках.

Також представники ЗМІ акцентували увагу членів ТВК на необхідності оптимізації системи обігу в Україні СХП, зокрема недопущення їх представлення на ринку як лікарських засобів, створення дієвого механізму з захисту прав осіб від впливу некоректної реклами фармацевтичної продукції. Окремо було проголошено необхідність забезпечення в роботі відповідних регуляторних органів принципів неупередженості та прозорості.

Після закінчення розмови, журналістів попросили залишити членів комісії наодинці з рекламними проблемами українського фармринку. Тому, про що йшлося безпосередньо під час першого засідання, нам поки що не відомо. n

Олександр Сіроштан, фото Ігоря Кривінського

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті